Tuesday, February 26, 2008

Memorandum of Sale@Contract



Hari ni aku ke pejabat Ng Chan Mau & Associates untuk ambik aku punya contract. Aku pun selama ini tak pernah tahu macam mana rupanya contract beli rumah lelong. Rupanya contract tu hanyalah sekeping kertas yang mencatatkan Memorandum of Sale bagi menyatakan secara rasminya aku telah berjaya membeli property tersebut di dalam lelongan.

Turut dinyatakan dalam contract tersebut, harga rumah tersebut, berapa deposit yang telah aku bayar serta baki harga rumah yang aku perlu jelaskan. Lepas tu ada tandatangan aku, lawyer bagi pihak bank & juga pelelong. Oleh kerana contract ni di binding sekali dengan Proclamation of Sale dalam Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, Bahasa Cina & Tamil, maka ia jadilah seperti sebuah buku seperti Sales & Purchase Agreement.

Dengan adanya contract kat tangan aku sekarang ni, maka pemburuan aku untuk mendapatkan housing loan yang terbaik telah bermula. Aku jugak kena cari lawyer firm untuk menguruskan segala urusan pindah milik nanti.

2 comments:

Anonymous said...

pasal lawyer tu, ko tanya bank jer sbb dorang dah ada panel bank sendiri... so kalau terlewat ke apa, lawyer bank buleh tologn setelkan..

auctions said...

thanks for sharing...nice info...