Thursday, February 21, 2008

Survey : Rampai Idaman, Prima Damansara.



Tingkat : 1
Built-Up : 650 sf
Bilik : 3
Reserved Price : RM 49,500
Sumber :
http://www.ngchanmau.com/
Auction Date : 23 Febuari 2008

Lepas tengok rumah di Flora Damansara tu, aku terus ke Prima Damansara pulak. Nama flat ni Rumah Pangsa Rampai Idaman. Berdekatan dengan Damansara Damai.

Dari segi location, aku rasa 50-50 jer. Nak kata bagus sangat tak juga sebab agak jauh dari KL. Nak kata tak bagus pun tak boleh gak sebab kawasan ni ada potensi lagi nak berkembang. Construction membesarkan jalan kat jalan Sungai Buloh tu pun dah siap. Kalau masa tengah construction dulu, area ni memang jam giler pagi dan petang. Tapi sekarang dah ok, jalan cantik siap ada flyover nak ke Damansara Damai & u-turn sekali.

Sampai je kat kawasan rumah tu, aku dah start berkenan dah. Bukannya apa, nak parking senang. Banyak parking lot dan tak perlulah nak blocking keta orang. Bagi orang yang berkereta, antara faktor yang biasanya diambil kira masa nak beli/sewa rumah adalah parking lot. Bukannya apa, kengkadang parking punya pasal pun boleh sampai gaduh-gaduh. So, kat Rampai Idaman ni aku rasa pasal parking tak ada masalah sangat dah.

Aku pun terus ke blok D dan naik ke tingkat 1. Aku tengok rumah tu macam berpenghuni je. Dah ada grill & siap bermangga. Kebetulan jiran sebelah rumah tu ada, aku pun tanya lah sikit sebanyak pasal rumah tu. Menurut makcik tu, rumah tu dah pernah lelong sebelum ni. Tapi tak ada orang yang masuk bid. Reserved price dulu RM 55,000. Makcik tu cakap lagi, rumah tu ada orang duduk menyewa sekarang. Tapi dah nak pindah tak lama lagi pasal dia dah beli rumah kat ground floor melalui lelong gak dengan harga RM 64k.

Menurut makcik tu lagi, dia sewa kat situ RM 300. Hmm… RM 300 tu aku rasa okeylah. Sebab, katakan aku dapat rumah ni dengan harga RM 50k, loan aku dalam RM 45k, so bayar bulan-bulan pun dalam lingkungan tu jugak. Cuma aku lupa nak tanya, maintenance fee dia bayar sendiri atau tuan rumah yang bayarkan.

Aku rasa aku dah berkenan sangat dengan rumah ni. Selain dari faktor parking tu, kedudukan rumah ni kat tingkat 1 tu pun memainkan peranan jugak. Tak perlulah nak panjat tangga tinggi-tinggi. Selain tu, kawasan ni tak crowded sangat. Kedai-kedai pun ada banyak yang bukak. Dari kawasan ni kalau nak ke lebuhraya NKVE tu tak sampai pun 5 minit ikut plaza tol Sungai Buloh. Lagi satu faktor penting, reserved price rumah ni RM 49.5k sahaja. Maknanya aku cuma perlu keluarkan RM 4,950 je untuk 10% deposit masa nak masuk bid tu nanti. Aku pun bukannya ada duit sangat. Sesuailah dengan budget yang aku ada. So, aku pun terus ambik keputusan nak bid rumah ni nanti. Inilah rumah yang akan memberikan pengalaman pertama aku dalam lelongan hartanah ni…. Semoga berjaya…

No comments: